הסודות של הסודות

זו הביקורת שלי על הסודות, כזכור, ובינתיים ביקשתי משומר החומות עופר גדנקן ביקורת מהצד המאמין ושומר המצוות.
נכון, זה לא סרט תיעודי ואין צורך להקפיד על קוצו של יוד, אבל לפחות על סדר הא'-ב'

וזה מה שהיה לו לומר:
"אני לא מבין למה בחרו בעולם החרדי. זה פשוט לא מתאים. אם היו בוחרים בציבור הדתי לאומי (החל מראש ישיבת הסדר, המשך במדרשה דתית וכד') זה היה עובד מצוין (להוציא אולי את נושא השידוך שהיה ניתן להמיר בהיכרות וכלום לא היה קורה).
כך למשל היה ניתן היה להראות את כל נושא התיקון כמשובת נעורים ולא כמשהו כל כך רציני – וזה היה עובר הרבה יותר טוב.
בנוגע לצד הדתי, אלוהים ישמור. יותר גרוע מהחצר, מרחק נגיעה ולתפוס את השמים ביחד!
דוגמאות:
1. בית חרדי, ועוד של ראש ישיבה, עם כיור אחד?
2. הגיבורה מצטטת מהמקורות באופן שנראה יותר כמו דקלום התסריט. צריך להכיר ציטוט כדי להבחין בהבדל – ויש הבדל!
3. איזה שמות יש לחרדיות? כשהמשגיחה קוראת שמות במטבח חצי מהשמות לא קיימים במגזר החרדי.
4. החומר שהבנות לומדות בכיתה הוא חומר של בית ספר יסודי. אין בחורה חרדית בתיכון שלא יודעת אותו – והוא בטח לא נתפס כחומר עמוק.
5. הבנות מתנענעות בשירה כל כך חזק עד שעוד רגע הכיסאות נופלים. הגזמנו.
6. אגב השירה – ממתי חבורת בנות פורצות בשירה סביב שולחן שבת בארבעה קולות מדויקים שכאלו – איפה הזיופים, איפה חוסר התיאום (והשטות הזו חוזרת על עצמה במערה)?
7. מיכל היא לא-מקפידה. היא מעשנת (אבוי לחרדית שתעשן!), מדברת עם בנים (מפלרטטת), עושה תיקון לגויה – אבל מקפידה לברך לפני שהיא אוכלת חתיכת משהו בדביקות של תפילה ביום כיפור.
אני זוכר את יוסי סידר מספר בראיון שאקי אבני התחיל לברך על מלפפון בההסדר וסידר עצר אותו ואמר לו: מי מברך בכזאת דביקות על מלפפון – מלמל!
8. טבילה של רווקות? ביחד (טובלים אחת בכל פעם)? ומה זו השטות הזאת של לנסות להחזיק את הראש בתוך המים הרבה זמן? טובלים חת-שתיים – לא עושים תחרות צלילה.
9. חרדים אוכלים במלון רימונים בצפת (הלא כשר למהדרין) תוך שברקע מתנגנת שירת נשים? מוסיקה עברית? ועוד כשכל המלון מלא לכאורה בחרדים?" 
10. לזה אני רוצה להוסיף משהו משלי, ששכחתי לכתוב בביקורת: השמלה הצמודה והדקיקה בה פוסעת אניה בוקשטיין בסוף הסרט נועזת גם בקנה מידה של נשים חילוניות לחלוטין. נבוכותי.
* * * * * *

ובלי שום קשר, סיפור האודישנים של אבי נשר, לכתבה ששודרה בשישי האחרון בערוץ 2 קשה לעיכול.
הוא לא יודע, משרד יחסי הציבור קיבל אישורים, הבנות המומות, מה זה? איך קרה? למה בכלל להעביר את החומרים האלו לשידור? כי יצא באותו סופשבוע עוד סרט ישראלי (מדוזות) ומישהו רצה לשמור על אש היח"צ?

 

15 מחשבות על “הסודות של הסודות

  1. 1. כיור אחד יש במליון בתים של חרדים, בדרך כלל כשקונים בית יד שניה בשכונה שלא הייתה חרדית במקור. ובטח בירושלים.

    2.הגיבורה מצטטת כחרדית מרדנית, כמי שבאה להתריס נגד ההכנעה של האשה החרדית הטיפוסית, זו שגם אם היא צודקת מלומדת וחכמה יותר מבעלה, לא תעז להעיר לו.

    3. 4, 5, ו7 הארועים מתרחשים במדרשה, חלק גדול מהבנות במדרשה הן "מתחזקות", והבעיה העיקרית שלהן תמיד, היא הפער בין ההתלהבות שבה הן מקיימות את מה שהן יודעות לבין כמה מעט שהן יודעות.
    אמר לי פעם בעל תשובה אחד: "הרגשתי חרדי כמו כולם כשהתחלתי לדבר בתפילה"

    6. למה? חרדיות חייבות לזייף? ובישיבה? שם שרים גרוע? אני מזמין אותך להיכנס באחת השבתות לאיזו ישיבה חסידית ולהקשיב.

    8. נו באמת, מאיפה רווקה צריכה לדעת איך טובלים? זו הייתה טבילה לצורך הטקס שהיה כולו מומצא מעולם המושגים והדמיון של הגיבורה.

    נו שויין, לשאר הדברים אני לא יכול להתייחס
    אני מחכה שיסבירו לי מה ראיתי ב"מדוזות"

  2. 1. ברור שיכול להיות, אבל בדרך כלל בבתים של ראש ישיבה תמצא את המטבח משופץ ומתוקן.
    2. דווקא לא התייחסתי לחלק בו היא מצטטת מול בעלה לעתיד. זה היה טוב. אני מתייחס לחלקים בכיתה או מול החברות. שמע פעם חרדי מצטט מהמקורות – ותראה שזה נראה אחרת לגמרי.
    3, 4, 5 ו7. ספר לי איפה נמצאת מדרשה כזאת של חרדיות? ועוד שהרבנית שלה שואפת שתהיה רבה??? זה הזוי, מומצא, חסר כל קשר למציאות.
    6. תעשה לי טובה – הקולות שם בנויים כמו בעיבוד של גיל אלדמע. תיאום מושלם של כניסות בקולות שני ושלישי, קולות 'אובר' (כמו קנון). אם הייתי אבי נשר הייתי נותן לבנות לשיר על הסט ולא שם סאונד טרק של מקהלה – בשביל האותנטיות.
    8. היא יודעת את כל ההלכות בע"פ, אבל לא יודעת איך טובלים? אפילו אני שאני לא חרדי ולא בחורה יודע שאין טעם בטבילה לצלול כמה שיותר זמן…
    (ושים לב שבכלל לא נכנסתי לחוסר ההגיון של טבילה במקווה האר"י)

  3. זה גם ישאר…

    תודה על המובאה שהגיעה לפוסט הזה.

    מסכימה בכל פה לכך שסיפור האודישנים ביום שישי היה מגעיל. זה באנדרסטייטמנט.

  4. היי
    לגבי הסודות, לא ראיתי. מה שזה לא יהיה, בלי קשר לסרט, ולגבי האודישנים, מי שאשם- הפקה-במאי-טיזר-פרסום
    הדבר פסול ופסול.
    אם אני ממשיל את זה לאינטרנט, אז זה כמו לפרסם צ'ט או שיחה בלי ידיעתו של הצד השני (אני לא מדבר על כאלה כותבים-כותבות שמיד רצים אל המקלדת ומסכמים דייטים שלהם לעיני הציבור, יעני בחיפוי של ניו ז'ורנליזם

    לגבי האודישנים, אני כמעט בטוח שראיתי סרט של אבי מוגרבי (אולי ההוא עם אריק שרון)
    ובו היו גם בתוכו אודישנים של שחקניות.
    גם אז זה היה נראה פסול. משהו מתנסה על הסיטואציה והאנשים
    זה היה באישור? שווה לבדוק את זה

  5. אגב,דוד
    לא מזמן הצעתי לגוף משדר,ואני מסתכן בגניבה של רעיון
    תוכנית שנקראת "האודישנים"
    והיא תהיה בנוייה רק מאודישנים, לא חשוב על מה
    (כל הזכויות שמורות. באמת(.
    נניח, והיום אודישן למישהו מחכה לאוטובוס
    אודישן ל חיקוי צילצולי פלאפון
    או אודישן להתלוננות על מנה למלצר
    כמובן עם הסכמת הנבחנים
    נראה מה יהיה עם זה.

  6. מעניין הפירוש, שההזנייה היא בעקבות כוכב נולד, ואני מקבלת את הרעיון.

    אודי, אתמול עלתה תוכנית כזו, כמדומתני

    קלישאי – שוב הגחת מתחת לאבן? לא סיכמנו שאין לך מה לחפש בבלוג המטופש הזה? גם טרול וגם אינטלקטואל דה-לה שמאטע?

  7. זה כמו בתחקיר של אמנון לוי עם פנינה רוזנבלום שמעולם לא סירבה לעמוד בפני מצלמה אבל כל הערך של האייטם מבחינתו היה שיראו אותה במצלמה נסתרת באיכות מפוקפקת – הערך נובע מכך שהאובייקט לא ייעד את השיחה לטלוויזיה. אני דווקא חושב שהמקור של זה הוא המנהג הקלוקל של המשטרה למסור צילומים מחדרי חקירות, של נאשמים (שטרם הורשעו לעיתים) אל רשתות הטלוויזיה. אני מרגיש לא נוח לצפות בזה אפילו כשמדובר בעבריינים, אדרבה כשמדובר בשחקניות שבאו לאודישן.
    ולגבי הניתוח כאן – לדעתי אין כל חשיבות לאותנטיות של סרט זה או בכלל. לפי מדד זה הסרטים הטובים ביותר הם אלו של ערוץ הולמרק. הולכים לסרט כדי להתרחק מהמציאות – לא לשחזר אותה, לא?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s