המסך השחור של הסופרנוס

 

כשגמרתי לראות הלילה את הפרק ה-א-ח-רון של הסופרנוס, הורה השעון 0:00 ומה יותר סמלי מזה. מאפסים את השעון, חוזרים להתחלה. כי סוף זה תמיד התחלה וכו' .
המון ספוילרים. פוסט המיועד רק למי שכבר צפו

אין לי תשובות נחרצות, אבל יש לי הרהורים ראשוניים:
* טוני לא נרצח. אין שום סיבה שהוא לא יזדקן בנחת, ויגיע לגיל של סניליות מופלגת ואלצהיימר מתקדם כמו ג'וניור.
* הרוגע בו הוא יושב עם המשפחה בדיינר הכל אמריקאי צריך להרגיע גם את הצופים. אם טוני רגוע, גם אני יכולה להרשות לעצמי. כי אם יש מישהו חרדתי יותר ממני, זה הוא.
* המפתח להבנת הסצנה האחרונה טמון אצל מדו. כרמלה מספרת שמדו תאחר כי הלכה לרופא. טוני מרים את הראש בדאגה, וזו מרגיעה: הלכה להחליף גלולות. על פניו סיבה פרוזאית, ומוזר שכרמלה מפרטת, היא יכלה להסתפק רק ב"היא הלכה לגינקולוג". למה מחליפים גלולות? בגלל בעיות הורמונליות, או בגלל איזושהי חוסר התאמה. אני חושבת שהיא אמנם הלכה להחליף גלולות, אבל התברר לה שהיא בהריון (בהנחה שהייתה איזשהו פרק זמן בין שני מחזורי הגלולות). או: שסתם זרקה סיבה כלשהי לכרמלה, כשהיא למעשה כבר חשדה/חששה/ידעה שהיא בהריון. אישה לא הולכת לגינקולוג (בקולנוע/טלוויזיה/ספרות/תיאטרון) סתם. זאת הסיבה שהיא מתקשה לחנות – היא מבולבלת ונסערת. לכן מדו גם נכנסת בריצה לדיינר. לא בגלל שהיא מאחרת לארוחה המשפחתית, אלא כדי לספר.
* אפשרות אחרת: משהו קרה למישהו – אולי לחבר שלה פטריק – הוא עובד על תיק השחיתויות של התובע, והיא רוצה לספר על כך.
* ענייני התינוקות מתקשרים לשיחה שהייתה לה עם טוני במהלך הפרק על כך שהחליטה לא ללמוד רפואה אלא משפטים. טוני מוטרד מכך שהיא לא תטפל בתינוקות חולים.
* מצד שני: לידה בסרט או בסדרה מסמלת מוות של מישהו אחר. זה הסדר הקוסמי.
* ד"ר מלפי הרי קראה בספר על הקרימינלים, שהם מגלים חיבה יתרה לחיות מחמג ולתינוקות.
* הטיפול של טוני אמנם נכשל, אבל של איי ג'יי הצליח (בניגוד למה שכתב נעם רשף בידיעות היום)
* אני עדיין תוהה מה הסיבה לכך שהסרט שמשודר בטלוויזיה כשטוני מבקר את סיל שנמצא בקומה הוא מיס סאנשיין הקטנה, ובדיוק הרגעים בהם מתברר לאביגייל ברסלין שהיא זכתה, ומועמדת בתחרות הארצית. "I won, I won", היא צועקת בהיסטריה. ההודעה הזו בטלפון מובילה את כל המשפחה למסע ברחבי אמריקה ומשלב מסוים – עם גוויית הסב בתא המטען.
* טבעות בצל מטוגנות – מאכל חסר ערך תזונתי, אבל כל-אמריקאי. מזכיר את דליי הכרעיים שמביאה אם המשפחה טוני קולט לארוחה המשפחתית בראשית מיס סאנשיין.
* למה נשרף הג'יפ של איי ג'יי? מה נשרף (מטאפורית) יחד איתו?
* טוני קורא תסריט, תסריט ששכב אצלו הרבה זמן. כרמלה אומרת שהתסריט מפחיד. טוני מצליח להביא את הסרט לכדי הפקה. הוא רוצה להמשיך את המורשת של כריס? רגשי אשמה אולי? מאותה סיבה הוא גם רוצה שאיי ג'יי ייכנס לתעשיית הקולנוע?
* החתול הג'ינג'י מסתכל על התמונה של כריס. אחר כך הוא מתיישב מול פולי המתחרדן בשמש. מה זה אומר, שגם פולי בדרך להפוך למנוח?
* ואני לא יכולה לגמור בלי להזכיר את המסך השחור המושהה בסוף, בין הפריצה של מדו לדיינר לבין הקרדיטים. למה? כדי להשאיר את הכל פתוח. למה לא?
* דרושה צפייה שנייה, אבל זה יקרה רק אחרי פסטיבל הקולנוע בירושלים שאליו אני נוסעת מחר. כלומר היום.

ניתוחים נוספים:

רציתי לתת את הכותרת הסופ-רנוס ואז ראיתי שזו הכותרת של יאיר וגם של ידיעות היום.
על החיים אחרי הסופרנוס.
ניתוח בן שלושתלפים מילה של בוב האריס (עד כה קראו אותו 160,000 איש. אמריקה, נו).
ניו יורק מגזין.
המסך המפוצל.

19 מחשבות על “המסך השחור של הסופרנוס

  1. בהתחלה חשבתי שהחתול הוא גלגול מסוים של כריסטופר. לכן הוא בוהה בתמונה של עצמו ולכן פולי כל כך מתעב אותו . אבל מיד ירדתי מהרעיון. ואז חשבתי שזו אולי אדריאנה (החתולית) שבאה לבכות על גורלו של כריסטופר

    אבל בוב הריס הביא פרשנות מעניינית
    אלוהים, איפה קסוטו כשצריכים אותו

    ואני גם מנסה לפענח את משמעות ליטל מיס סאנשיין בסצנה.

  2. 1. החתול הוא סימבול לכל אורך הפרקים האחרונים. למשל, אם אתם זוכרים, בסוף הפרק שבמרכזו ג'וניור הוא מלטף חתול ג'ינג'י.
    אם תשימו לב גם בסצינת הדיינר האחרונה ישנו ציור על הקיר של נמר תוקף ועוד…

    2. פרק לפני אחרון קצת שטוני נרדם מופיע פלאשבק שבובי וטוני מדברים בסירה על איך בטח זה מרגיש שמחסלים אותך- ובובי אומר שבטח אתה לא מרגיש כלום.

    3. עניין ההריון הוא דבר שישר עלה בראשי. המוות מגיע מהדלת הצדדית (השירותים) כאשר החיים מגיעים מהדלת הראשית. בקרדיטים, הבחור על הבאר הוא "האחיין של פיל ליאוטרדו", סיכוי רב שהוא הרג אותו רק נכנס לשירותים להתחמש.

    4. אני חושב שצריך יותר לדבר על סיל. על העניין שבכל פרק הוא מנקה משהו (הוא די אובססיבי לנקיון) ובפרק הסיום אשתו משייפת ומנקה את ציפורנו. אני חושב שיש כאן רמיזה מאוד מאוד דקה לכך שסיל מתחת לכל העניין של "יד ימינו" של טוני והאדם שלעולם לא איכזב (באותה סצינה בבית החולים טוני מחזיק לסיל את יד שמאל) הבן-אדם היה משתף פעולה, כנראה עם משפחה אחרת או עם האף-בי-איי. ויכול מאוד להיות ש ה-i won i won מהסרט הוא הניצחון השקט של סיל הנמצא בקומה. לא יודע.

    5. אני חושב שדיוויד צ'ייס דיי צוחק מכל העניין הזה. הוא רק רצה להראות כמה העם האמריקאי הוא טיפש. הרי מה האמריקאים רוצים לראות? מי הבא שיחוסל ועוד סצינת סקס של טוני עם חשפנית. וכמובן סוף הוליוודי (כל העניין של cleaver הרי הוא מין מראה של מה הקהל באמת רוצה לראות: b-movie עם סוף מטופש.) אז על מה כולם מתעסקים, כן מסך שחור לא מסך שחור. זה לא העניין, הרי עם תשימו לב הכל מסתדר פתאום לקראת הסצינה האחרונה. כרמלה חוזרת לבתים שלה, מדאו הולכת להיכנס לפירמה גדולה, אפילו אייג'יי מתחיל "להשתקם". כן, כל מה שאמריקה רצתה. הפי-אנד- "made in america". אבל לא, זה לא הוליווד- אלו החיים. וצ'ייס יצר סיום מבריק שממייד-אין-אמריקה, בתוך דיינר עם טבעות בצל (אגב טבעות בצל-סוף עגול כמו שהאמריקאים רוצים) וציורים של שחקני פוטבול על הקיר צ'ייס הצליח לתת את הטוויסט שלו. הוא הצליח לשנות את פני הטלוויזיה והוא גם החשיך אותה ומליוני אנשים קיללו וחשבו שיש תקלה. גאון.

  3. צפייה שנייה, וגם לקרוא את שאר הפרשנויות.

    ולקלישאי: זאת אזהרה אחרונה במיוחד קבל עם ועדה: תתחפף מכאן. אני אוסרת עליך להגיב. זה הבלוג הפרטי שלי. שלי. לא שלך ולא של אמא שלך. בפעם הבאה שאתה כותב פה מילה אני פונה למשטרה. בו רגע.
    זכור את דבריי. זה ייגמר ברע.

  4. פינגבק: דע את היריב

  5. לי משום מה הזכירו טבעות הבצל, שכל אחד מהם לקח לפיו בצורה מושלמת מבלי לנגוס בהם, את לחם הקודש המסורתי שלוקחים בכנסיה.
    בעיניי זו היתה הסעודה האחרונה שלהם.
    נוצרי מדי?

  6. כן, קראתי את הצעת לחם הקודש. יכול להיות, אבל אני מעדיפה תמיד פרשנויות פחות דתיות.
    סתם שאלה של טעם.

  7. זה לא יכול להיות הריון כי אישה בהריון לא רצה בהיסטריה כזו להגיד שהיא בהריון – היא הולכת לאט או נראית שמחה לפחות.

  8. לא מתוכנן
    אבל אני לא מתעקשת על זה, זה באמת הרהור ראשוני.
    תובנות נוספות אחרי צפייה שנייה.

  9. The cat was Chris reincarnated IMO. If you think about the ending, life sucks for tony he will always live in fear, Carlo flipped, and pauly, who semi crazy is most senior guy. Meadow turned out to be a mob attorney and his son…..well who knows. His shrink gave up on him. Instead of being whacked he gets to continue his miserable existance

  10. אני מסכימה, אבל אני חושבת שטוני לא רואה את הקיום שלו כאומלל, והוא מוכן ליהנות ממנו. למשל, האופן בו הוא מסתכל על צמרות העצים, אומר שמחה והשלמה ומעין "תודה לאל שאני עוד יכול ליהנות מזה"
    כל זה לא שולל או מפחית מערך שלל הבעיות בחייו.

  11. אחרי צפיה נוספת בפרק החלטתי לצפות בכל העונה מחדש.

    נדמה שרק לאחר השחרת המסך הצופים הבינו שעליהם לנבור בפרק שוב ושוב ואולי זו הייתה כוונתו של צ'ייס.עלי, בכל מקרה, זה עבד.

  12. לא ברורה לי הקביעה הנחרצת שהטיפול של
    איי.ג'יי הצליח, אבל ניחא.

    אני חושב שהסוף נועד להשאיר את הכל פתוח. אם צ'ייס היה רוצה לספר שמדו בהריון, הוא היה עושה את זה. אבל זה לא רלוונטי, סיום מלודרמטי שסוגר את כל הקצוות היה עושה עוול לסדרה. כמו שבחיי היום יום אין נקודות סיום מוחלטות, כך גם בעולם של הסופרנוס. כל דיוני הפרשנות על משמעות הגלולות וכו' מתאימים יותר ל"אבודים", מאשר לסופרנוס. אולי צ'ייס פשוט שתל אינספור רמזים בדיוק בשביל זה, ואחר כך ישב משועשע והביט בפוסטים נערמים.

  13. ליאה, תודה

    נעם, אני בעד פתוח, אבל זה כל הכיף בניתוח יצירות, לא משנה איזה: קולנוע, תיאטרון, ספרות, טלוויזיה
    לא מסכימה איתך בעניין מדו וצ'ייס, אבל בטוח שהוא נהנה לראות את הפוסטים נערמים.
    וגם נדהם ומופתע מכמויות המשמעויות שהוא עצמו כלל לא חשב עליהן, אבל אין בכך שום פסול, ככה זה צריך להיות.

  14. דבר שני:

    כתבת:
    "הרוגע בו הוא יושב עם המשפחה בדיינר הכל אמריקאי צריך להרגיע גם את הצופים. אם טוני רגוע, גם אני יכולה להרשות לעצמי. כי אם יש מישהו חרדתי יותר ממני, זה הוא."

    דבורית כפרה. רוגע?
    הסצינה האחרונה של הדיינר העבירה לך רוגע?
    לדעתי זו אחת הסצינות היותר לחוצות מאז התחילה הסדרה הזאת. ישבתי בישיבת צפרדע על הספה כשאני תופסת את משענות הידיים וכמעט קורעת את הבד.

    לעניות דעתי הדבר שהסצינה הזאת הכי מעבירה היא פאניקה, פארנויה. טוני חושב שכל פיפס שקורה במסעדה, כל מבט לכיוון המקום בו יושב, כל אדם שהולך לשירותים- הוא איזשהו ניסיון חיסול(כן, וכל הידע שלנו ושלו על 'הסנדק' רק תורם לזה). אמנם פיל ליאוטרדו חוסל, אך אין לדעת מאיפה יגיע השיטפון הבא… שום דבר לא ידוע, לא שנה לא שבוע, יש לנוע לנוע…
    ולחשוב שהייתי יכול…
    לחזור על הכל…
    אבל בן אדם….
    זה קורה!

    הלחץ הנובע מניסיון החניה של מדו- הוא חלק ממצב הרוח שיוצר הסיקוויאנס הזה.
    מבחינת האירועים- מדו לחוצה כי היא מאחרת לארוחה משפחתית ומסתבכת עם החניה- עניין מובן לגמרי.
    הקונטקסט של הסצינה הזאת בתוך כל סיקוואנס הדיינר היא שטוענת את ניסיון החניה באפקט דרמתי כזה. כשצפיתי לא ידעתי אם לצחוק או לבכות – פשוט גאוני. כולה ניסיון חניה כושל, שעובר פה כמו מינימום רצח קנדי.

    ולגבי הסוף- אני בכלל חשבתי שבגלל הלחץ, ובגלל שטוני בכזאת פארנויה מכל מה שמסביב- הוא עלול לירות במדו המתפרצת במהירות למסעדה בגלל שאיחרה. הדבר הראשון שאמרתי לבן זוגי עם סיום הפרק היה:
    אללה איסתור, הוא ירה בה!

    אז זהו.
    בינתיים.
    צ'או.

  15. טוני לא חושב על כל פיפס.
    צ'ייס כן, אנחנו כן, אבל לא הוא.
    זה מה שיפה בסצנה, נקודות המבט השונות
    יש פעם בין התחושות ובין כל מה שקורה.
    אם היה מבועת לא היה לוקחאת המשפחה לדיינר.
    בדיינר, באמריקה הישנה הוא מרגיש בטוח, כמו פעם.

  16. סביר להניח שמאום לא אירע, זו משפחה [איטלקית/לבנה] אמריקנית קלאסית: הדוד מזדקן במוסד פדרלי, הבן ההומניטרי עושה כלום ושום דבר [קולנוע? וכמעט נהרג בעירק], והבת המוכשרת בדרך להפוך לכל-אמריקנית קלאסית [שלא מסוגלת להחנות בלי לדפוק, אבל זה כי היא בהריון – אכן אמריקנית קלאסית]
    הבר מלא באנשים, ואכן נשקף איום מסוים כביכול, אבל כנראה שהבנאדם רק הלך להשתין [הדגש על כנראה, כי האיום אמור להשאר מעורפל, בינו נא זאת], ושני שחורים נכנסים לאכול משהו – רק לאכול, זו פשוט מסעדה! [כלומר, זה המסר המכוון]
    מישהו קלט את התנועה הפתאומית של טוני א-ח-ר-י שהתמונה קופאת?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s