שנה בלי קולנוע

 

כמעט שנה עברה מאז שעזבתי את תפקידי האחרון בעיתונות כמבקרת קולנוע. כמעט שנה, וכמעט לא התגעגעתי כלל. פה ושם, אולי, היו כמה רגעים כאלו, אבל לא יותר מזה. פעמים מעטות בלבד הגעתי לבתי הקולנוע השנה. אבל בסופשבוע האחרון נצבט לי הלב מעט – נערכו הקרנות הפריוויו לעיתונאים לפסטיבל הקולנוע בירושלים שייפתח בסופשבוע, ובפעם הראשונה מזה הרבה שנים לא הייתי שם.

גם לפסטיבל עצמו לא אגיע כנראה. ולא שהמארגנים לא הזמינו אותי, להפך, בהחלט כן, אבל אני לא מרגישה חלק יותר, והטרחה להגיע לירושלים רק לסרט אחד-שניים כל כך גדולה (לא, אל תגידו 40 דקות), שנראה לי שאוותר.

ובכל זאת, עדיין יש לי חיבור מסוים לפסטיבל: לכבוד חגיגות 25 שנים לפסטיבל יוענק פרס מיוחד לסרט הישראלי העלילתי המצטיין. כדי לבחור את הסרט התבקשו אנשי קולנוע, מפיצים, חוקרי קולנוע, אנשי אקדמיה, מבקרים, ומנהלי סינמטק לדרג את הסרטים המצטיינים, וגם אני בין המדרגים.

 

זו החמישייה שלי
* כנפיים שבורות
* מסעות ג'יימס בארץ הקודש
* עטאש – צימאון
* שנת אפס
* אדמה משוגעת

והרשימה הנבחרת
מבין 126 הסרטים הישראליים שהשתתפו במשאל,
אלה ה-15 שקיבלו את מרב הקולות (לפי הא'-ב'):
אדמה משוגעת (דרור שאול)
אוונטי פופולו (רפי בוקאי)
אור (קרן ידעיה)
ביקור התזמורת (ערן קולירין)
בלוז לחופש הגדול (רנן שור)
חולה אהבה בשיכון ג' (שבי גביזון)
החיים על פי אגפא (אסי דיין)
חסד מופלא (עמוס גוטמן)
חתונה מאוחרת (דובר קוסאשווילי)
מסעות ג'יימס בארץ הקודש
(רענן אלכסנדרוביץ)
כנפיים שבורות (ניר ברגמן)
עטאש (תאופיק אבו ואיל)
הקיץ של אביה (אלי כהן)
שורו (שבי גביזון)
שנת אפס (יוסף פיצ'חדזה)

אגב, לא כל הסרטים הללו נמצאים בפורמט די.וי.די. אולי שווה לפסטיבל, בשיתוף היוצרים ובעלי הזכויות על הסרטים ליצור מארז שכזה בהמשך?

כן, בלוז לחופש הגדול, למשל. רוצים בדי.וי.די!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

—-

והקשר השני שלי לפסטיבל – כתבתי על סדרות הטלוויזיה המקומיות, כתבה שהתפרסמה בחוברת שצורפה בסו"ש האחרון להארץ, ומופיעה גם באתר הפסטיבל.

 

 

 

18 מחשבות על “שנה בלי קולנוע

  1. השתתפו רק סרטים מ-25 השנים האחרונות? כי חסרים כמה סרטים טובים לא פחות (ויש שיאמרו טובים הרבה יותר) משנים קודמות.
    עמיר

  2. לדעתי, כל מבקר קולנוע צריך להיות בוגר החוג לקולנוע. ובוגר תואר ראשון באופן כללי. למה? כי קולנוע הוא שפה. וכמו שלא הייתי מצפה ממבקר שירה אנגלית לא לדעת אנגלית על בוריה, ככה מבקר קולנוע צריך לדבר שפת קולנוע, ואת זה עושים באקדמיה

    כל מי שראה את י וני ביינרט העילג והטמבל משהו ב"אחד נגד מאה" אמש הבין שהיום לא צריך כלום בשביל להיות מבקר. היה מביך, וחשף את הערווה הדלה של"עולם הביקורת". אני נבוכותי, כמו שאומרים בעברית

  3. עמיר – כן, 25 שנות פסטיבל, ורק הסרטים שהשתתפו בו.

    שרון – דניאל וקס הוא מ-72', לא עלינו

    נבוכה – אני לא מהוללה, אני לא קרובה של יוני "ולא השתתפתי ב"אחד נגד מאה.
    זאת ועוד: אני לא חושבת שזכייה או כישלון בתוכנית מעידים על משהו, ותמיד אפשר ליפול בשאלות כמו היציאה השמינית מאיילון צפון תוביל אותך ל— או שייע פייגנבוים שיחק ב—

    לשאלתך: למדתי שנה באונ' ת"א ושנה בבית צבי

  4. כשביקורת הקולנוע לא נעשית בתחומי האקדמיה אלא בעיתונים, שרוב קוראיהם לא למדו קולנוע, הדבר החשוב ביותר הוא לדעת לכתוב. זה, ולהיות בעל יכולת התבוננות, שאת זה, כך מספרים לי לא מלמדים באוניברסיטה.

    ועם זאת, הסירי דאגה מלבך הנבוך. יוני בינרט הוא לא מבקר קולנוע (למרות שהוא דווקא כן למד או לומד קולנוע). הוא אכן כותב מדי פעם על קולנוע ב"רייטינג", אך המבקר של העיתון, שהחליף את דבורית, הוא אהרון קשלס.אני מקווה שאיתו אין לך בעיה.

  5. א. שכחת את 'שבתות וחגים'.
    ב. לגבי 'חקירה פנימית'- לאחר צפיה ראשונה ניתן לומר כי אמנם לא כעורה, אך בהחלט ממורמרה…
    ג. לגבי גוגל המגדיר את האתר כעויין- להזכירך את הקישור לכתבה בליידי גלובס ממנה נכנס, אלי לפחות, סוס טרויאני, וזה בדוק שזה משם כי לפני כן לא היו מזיקים על המחשב ולאחר הכניסה לאתר נמצא סוס טרויאני ע"י הAD AWARE

  6. אני מסכים עם קצת נבוכה. יוני בינרט היה אידיוט מושלם אבל מיכלי חצופה. מי שחושב אחרת ממנה ישר מקוטלג כדובר שטויות. בעצם כל אלה שבברנז'ה מלקקים אחד לשני.הבעיה היא שיש בלוגרים מצוינים שיש עניין בתכנים שלהם ויש כאלה שמדברים הרבה ואין להם בעצם שום דבר מעניין או חשוב לומר,לא שזה מפריע להם לבלבל את המוח על עוגיות וטכנאי יס מקס שלא הגיעו וקרסוליים נפוחים.

  7. וכן, מי שחושב אחרת ממני בנושאים מהותיים באמת בדרך כלל מדבר שטויות, אם כי לרוב אני די מנומסת ולא אומרת את זה בקול רם, אבל ההודעה של הנבוכה לא היתה מנומסת, אז הרשיתי לעצמי להגיב בהתאם.

  8. ומי את ? סמכות עליונה בנושאי מהות מטעם עצמך? הנבוכה לא חייבת להיות מנומסת והיא כלל לא פנתה אלייך אז העלבון שלך לא ברור.

  9. עידן,נבוכה כתבה תגובה לפוסט בבלוג של דבורית שרגל, הפותחת בכותרת: "ואיפה המבקרת המהוללה למדה קולנוע?". האם יש לי בעיה בהבנת הנקרא, או שדי ברור מכאן שהיא פונה אישית לכותבת הפוסט?
    ובלי קשר: אני מבין אנשים שצופים באחד נגד מאה. אני לא מבין למה אנשים מוכנים להודות בכך. אבל זאת כנראה בעיה שלי(המצדיקה פתיחת בלוג בשם "אחד נגד כמה מליונים")

  10. כמה דרמות התחוללו כאן.

    עידן – אין שום סיבה לכנות מישהו (אף אחד) אידיוט. באמת.

    ועם כל השאר, אני רואה שמסתדרים בלעדי.

    ואני עדיין לא חושבת שענת וקסמן ממורמרה בחקירה פנימית

  11. דבורית,אידיוט זו מחמאה ביחס למידת העילגות שהייתה משולבת משום מה בזחיחות שבינרט הפגין. אני במקומו הייתי מסתתר עד יעבור זעם.

  12. כמה השלמות, עכשיו כשאני יכול להיכנס לכאן:
    1. לא ראיתי את 1 נגד 100, אבל לבינרט יש נטייה לצאת מגוחך משהו בהופעותיו הטלוויזיונית, ייאמר לזכותו שזה כנראה לא מפריע לו, אז שיהיה בסבבה.
    2. עשיתי לעצמי מרתון סדרות חדשות של יס בשבוע האחרון ולהלן מסקנותי – סרוגים: חביבה ביותר (אבל מעניין אותי איך דתיים מגיבים לה, כלומר אם היא אמינה) רביעית רן – משתפרת עם הפרקים, אבל עדיין חלק מהדיאלוגים ממש מביכים, ואף פעם לא הבנתי למה מלהקים את אבו-ורדה, הוא לא שחקן טוב לדעתי, מצד שני גם גלרון לא מבריקה בינתיים. אני גם חושב שהורוביץ מפריז בקריצות התוך-ברנז'איות שמפוזרות בפרקים. חקירה פנימית – ממש לא טובה. דווקא וקסמן טובה כתמיד (אם כי תמיד באותו תפקיד), אבל העלילה והדיאלוגים כל כך מופרכים שאני מוותר מראש על צפיה בהמשך הסדרה (וכאן בדיוק צץ העניין שכל הדברים שמפריעים לי בסדרה, מפריעים יותר בגלל העבר הקיבוצי שלי, אבל אני חושב שגם בלי ההיסטוריה שלי זה היה מפריע).
    זהו. יצא ארוך הפעם…

  13. כן, גם אני לא ראיתי אחד נגד 100 איתו

    סרוגים – הדתיים מחבבים

    חקירה פנימית דווקא אהבתי
    אני חושבת שזה היה ניסיון מעניין

    מצד שני אני לא קיבוצניקית

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s