"עד החתונה" Vs פתח תקווה

עד החתונה צריכה הייתה לעסוק בפריפריה. כלומר אם בעיניכם פתח תקווה היא פריפריה.
אני רוצה לתקן: פ"ת אינה פריפריה. היא מדבר שממה. היא הייתה ונשארה קוץ במדבר. קשה לתאר את המשמעות של להיוולד בה ולגדול שם כשרואים את תל אביב מנגד. אי אפשר להבין.

גם הדרך אליה, ובעיקר ממנה, לא התקצרה בדקה מילדותי הכה רחוקה ועד היום. הז'בוטינסקי אותו ז'בוטינסקי, הפקקים אותם פקקים, וכביש חמש לא מקצר את הדרך, רק מרחיק אותך מהז'בו' הנורא הזה.

עדיין לא מצאתי את המילים המתאימות לתאר כמה נורא היה לגדול בעיר, ואני חושבת שזה מה שניסה אבנר ברנהיימר, מיוצרי עד החתונה ויליד אותנטי, להסביר. למדתי לחבב את עד החתונה, עקבתי אחרי כל פרקיה, ואני ממש מחכה לעונה השנייה, אבל את המהות הפתח תקוואית לא פיצחו היוצרים.

ברנהיימר ניסה לתאר את גיבוריו, רן ואיה והוריהם, כולם ילידי פ"ת, כאילו יש משהו שמבדל אותם מיושבי ערי שינה אחרות. הוא התאמץ להגדיר את השריטה שלהם, אבל לא הצליח. ולא כי הוא לא מוכשר, אלא כי זה פשוט בלתי אפשרי. לא בפורמט הזה.

נכון, יש בעד החתונה משפטים כמו "כל פתח תקווה תדבר על זה", ואני בהחלט מכירה אותם מילדותי: "כל פתח תקווה דיברה על זה", היה שיר הארס שזימרו לי, שלווה בכל מיני סיפורים עסיסיים מתולדות העיר הכעורה והמהבילה בשפלה הפנימית, כשהרעיון המרכזי היה מעשי זימה ופריעת חוקי העיר (נניח מישהי נעלה עקבים בלתי ראויים, עישנה סיגריה בפומבי, ישבה על הברזלים או הרתה בגיל 17).

ויש בסדרה גם משחק (אני מניחה שדמיוני), מונופול פתח תקווה, בו משחקים הגיבורים המשועממים כשהם מבלים בצימר מוכה גשם וביוב פקוק בעוון שורשים סוררים שחדרו אליו. אבל לְמה הפכה אותם הפתח תקוואיות? כשהם אומרים לבעלת הצימר "שנינו מפתח תקווה במקור", למה הם מתכוונים? על כך אין תשובה.

לקנות דירה בפתח תקווה זה באמת אסון, אבל אי אפשר לתפוס עד כמה, כשה-one night stand של בועז (אבא של רן) עוברת לשם מבאר שבע (יענו משדרגת תחיים שלה באלפי אחוזים). איך מי שאינו משם יכול להבין את גודל העליבות? לא יכול.

הראל, אח של איה, המביא את הכביסה להוריו, הלוך ושוב, דומה בכך לכל עשרות אלפי התל אביבים הצעירים שמביאים את הכביסה לאמא – ולא משנה איפה היא גרה – עד שהם בני ארבעים. כך שגם כאן לא פוצחה הפתח תקוואיות.

אמש, בפרק האחרון, היה עוד ניסיון להסביר את מהות הפ"תאיות של הדמויות: בועז וה-one מזמינים בבית קפה סברינה, נס על חלב, והפוך. תבינו, הנס-על והסברינה, מוצרי צריכה שכיכבו בבתי הקפה של תל אביב בסוף האייטיז תחילת הניינטיז, עדיין נחשבים כמאכלי גורמה חגיגיים בעיר, אבל זר לא יבין זאת. זה סובטילי מדי, ובכל זאת, עבורי (ובטח עבור שאר הילידים), זה היה אולי הדבר הכי משמעותי בהגדרת ותיאור הפ"תאיות של הגיבורים.

אז מהי פ"ת בשבילי? ז'בו' הארור והארוך המוזכר לעיל, העובדה שקולנוע שלום כבר לא קיים מזמן, שגם קולנוע היכל מזמן איננו, ושאיש לא מתרשם מגשר המיתרים של קלטרווה שנמתח ליד בילינסון. כמה ערים עם גשר כזה יש בישראל? אולי אפשר לצלם סצינה על הגשר בעונה השנייה. זה יהיה יפה.
* * *

מיכל שרגיל (שום קשר משפחתי) כתבה בקפה על העיר. דווקא בחיבה.
גם התגובות אליה (לעיר) היו מה-זה אוהדות, יש פ"תאים שרופים. לא מבינה אותם.

54 מחשבות על “"עד החתונה" Vs פתח תקווה

  1. על סרוגים בהחלט כתבתי
    ראי כמה פוסטים אחורה

    אני עדיין לגמרי חושבת שיש כוונה פתח תקוואית מאחורי הדברים

  2. אפשר להסכים ואף להצטרף לקינות אודות כיעורה של העיר
    אפשר גם לבקר במוזיאון האמנות המתחדש והמרהיב
    http://www.petachtikvamuseum.com/hp/

    אפשר גם להוסיף לגשר המיתרים
    את העובדה שהעיר נמצאת במקום השלישי ברשימת הערים הירוקות בישראל
    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20081107_1035145

    אפשר להזכיר גם את עניין החינוך, שתמיד היה חשוב בעיר ותופס תאוצה בשנים האחרונות, להביא דוגמאות לכך שתלמידי העיר נמצאים בראש רשימות המצטיינים בארץ והעיר מובילה תכנית מצויינות
    http://www.local.co.il/petah-tikva/4976/articles.htm

    ואפשר להמשיך, אבל נדמה לי שהנקודה ברורה
    העיר הולכת ומשתנה, הופכת לעיר של משפחות צעירות בצד ותיקים וקורים בה דברים טובים

    והכי חשוב
    מאוד נעים להיכנס ולצאת מהעיר שהיא בדרך כלל נקייה ומוצפת ירק, במיוחד במרכז העיר, ראי את הצילומים מהפוסט של מיכל שרגיל

    במילים אחרות
    אפשר גם וגם

    שבת שלום

  3. הלו מירב,
    הרי לינקתתי למיכל שרגיל בסיפא של דבריי מלכתחילה 🙂

    כנראה שאת מדברת על שכונותיה היקרות של העיר, ואילו אני – על המרכז העצום והדוחה מכל.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s