לבן על לבן

האחים (הרחמנים) הטובים ביותר הם "הערבים". אלו עושים את עבודתם מכל הלב, במיומנות ובמקצוענות.
האחיות הגרועות ביותר הן "הרוסיות". אלו מחלטרות כיוצאות ידי חובה, בהבעת מרירות נצחית ותוצאה קלוקלת.

נתקלתי באמירות האלו לאחרונה ומיד קפצתי: איך אתם מדברים, הזדעזעתי מהקובעים נחרצות, אבל כל מי ששמע אותי חוזרת עליהן אמר שמן המפורסמות היא. ככה זה וזהו. רק אלו יודעים לעשות את העבודה, רק אלו מצ'קמקות אותה עד מוות. ליטראלי. כששאלתי את הדוברת אם עכשיו, לאור הגילוי על האחים הערבים היא תצביע מרצ, ענתה לי אל תגזימי.

הרעיון הזה, של חלוקה מקצועית על פי מוצא די מחריד ואני מתקשה להבין את המקור שלו.

אבל זה עוד כלום: מעבר הדירה מפגיש אותי עם בעלי מקצוע רבים, שלא באשמתם. אחד מהם, עולה ישן מבריה"מ סיפר לי שהמשפט הנפוץ ביותר שהוא שומע זה "מי בכלל הביא אתכם לפה" או "למה באתם לפה". כן, היום, אתמול, עכשיו במלאת 20 שנה לעלייה הגדולה.

ואז אני צופה בסדרה כמו מגדלים באוויר ששודרה בערוץ 10, ולמרבה התדהמה אין בה אף דמות שמקורה אינו מזרח אירופי. אפילו השיפוצניקים הם מיטב בחורינו צחורי הצוואר וזהובי הזקנקן בדרכם למסע ליפן או לתאילנד או לא משנה לאן. שלא לומר הרופאים בבית החולים, והמתמחים. והמתמחות. והשכנים, והבויפרנדז, והמאהבת לשעבר. כולם כולם ישראל אחת הומוגנית, שום טיפה כהה מעט יותר בחלב הצח הזה. כלום. אפס מוחלט.

תוספת, 4.2: קלטת המופת של יהודית רביץ לפעוטות, גם אני רוצה חיבוק, באמת מוצלחת, והתינוקת הצופה בה אוהבת אותה עד כלות. רק בעיה אחת קטנה: גם שם כל הילדים לבנבנים וצהבהבי פדחת. אולי היא צולמה בשוודיה? כן, בטח. חבל.

ואיפה כן תמצאו מזרחים, כלומר קריקטורה שלהם? בארץ נהדרת.

ולעומת כל אלו סרוגים, שהעונה השנייה שלה מצוינת כמו הראשונה, וזה לא פשוט בכלל, ובה, אף שהיא עוסקת במגזר מאוד מובהק יש לפחות יוצא טוניסיה אחד לרפואה, אמיר (עמוס תמם) המתחתן עם יפעת (יעל שרוני), ואף אחד לא עושה מזה רבע עניין, וכשמציינים משרד עורכי דין הוא נקרא גרוסמן-צוברי. אז כן, מישהו חשב על הפרטים הקטנים האלו, וזה משמעותי, בחברה כל כך מפולגת ומפוצחת ומחולקת על פי צבעים.

21 מחשבות על “לבן על לבן

  1. אמיר אכן יוצא טוניסיה, אבל הוא דוקא המורה בתיכון.
    נתי, האשכנזי למהדרין, הוא הוא המתמחה ברפואה…

  2. חושבים על כל דבר ודבר אחורה וקדימה ויותר מזה. לא ראיתי מגדלים באוויר, אבל בטח לניר ברגמן יש אפילו סיבה למה כולם כאלה שם.

  3. פעם לפני הרבה שנים הלכנו עם חברים לראות את סירקוס דה סול בניו יורק. זה מופע מרהיב של קרקס מדהים שבו הלולינים מזנקים מטראפז לטראפז ללא כל רשת ביטחון באמת דבר מדהים ובלתי נתפס , שיצאנו הפורם היה מאוחד במסקנה אחת ונחרצת:
    זה לא עבודה ליהודי…

  4. אני מת על הנאורים נטעם עצמם שמעירים/מאירים לכל העולם ואשתו רמיזות משונות שהקשר שלהן למציאות מקרי אם בכלל. אז שאלה לנאורה המטיפה בשער. כמה חברים שלא בדיוק "בני מינך" יש לך וכמה שלא מ"בני מינך" הכנסת לסלון ביתך ואני מתאפק כאן שלא לגלוש למצבים יותר אינטימיים כדי לבחון את עמדתך ה"נאורה". העולם ולידיעתך, הוא לא שחור לבן הוא קצת יותר מורכב מהנאורות שאת מפגינה כביכול ולא לכל קישקוש יש משמעות מעבר לפשוט הטבעי הנראה ממנו. לכי לראות שוב את "יהודי טוב" כדי שתביני משו.

  5. דבורית,

    אני גם מאוד אוהב את סרוגים, ועוקב אחריה באדיקות כבר מהעונה הראשונה

    אבל בכל זאת: לא מרגיש לך לפעמים שהדיאלוגים שם לא מספיק מלוטשים,
    וקצת קלישאתיים? שלא פעם האירוע הבא לקרות קצת צפוי?

    כאילו, למרות איכותה ולמרות שמרתק להציץ לסצינה של הביצה,
    יש בה עדיין לטעמי, משהו קצת בוסרי ולא מספיק מעובד

      • סידוף נשמע לי בוכרי, והוא גם לא נראה מי יודע מה אשכנזי. שירי, שזה שם משפחתו, גם הוא לא בדיוק מפולניה. אבל אין ספק שמגדלים באוויר היא סידרה אשכנזית מאוד, שלא לומר אורופאית משהו.

        ואני עוד לא שם, רק חלפתי על פניו לרגע, אבל אין לרוני איזה מאהב נהג מונית? מהעשר שניות שראיתי, הוא דווקא מזרחי, אבל מאלה שמחזקים את התזה שלך: כמו המזרחיים של א.ב יהושע, לוהט ופשוט כמו קפה שחור, או איזו מטאפורה אידיוטית אחרת.

        לא ראיתי את סרוגים.

        אבל בעניין החלוקה המקצועית לפי מוצא ומגדר, היא רלוונטית מאוד בעיני. כמו שיש מקצועות שנשים עושות ככה וגברים אחרת. שיוויון לא אומר זהות.

        אם הפיליפינים גדלו כל חייהם על כיבוד אמיתי של קשישים, הם ככל הנראה מצליחים לטפל בהם טוב יותר מאחרים. וכן, זה לא ציני, אבל גם היעדר הברירה, גורמת לאנשים לפעמים לבצע את תפקידם טוב יותר. וכידוע, לא כולנו זוכים לאותן אפשרויות, גם בחלוקה עדתית ומגדרית וכמובן גילאית ומצב-משפחתית, אז גם זה נספר.

        • בסרוגים את גם יכולה, צירפתי לינק לפרקים.

          שירי, אם אני זוכרת נכון, זה שמו הפרטי דווקא. יש סצנה שבה המתמחה הקטנה אומרת הילי, והוא אומר שירי, משוכנעת שהוא טעה בשמה, והוא אומר, לא, שירי זה אני, או משהו כזה.

          נהג המונית הוא שחור שיער, ללא שום מאפיינים, כולל חיצוניים, מזרחיים (גם טלי שרון שחורת שיער) או אחרים, של נהג מונית.
          וגם אם כן, הרי שהוא בתפקיד (לכאורה) הפרא האציל.

          באשר לבוכרי – אין לי מושג. והאם "בוכרים" הם "מזרחיים"?

  6. צודקת, וזה אחד מהקשיים שלי להשתלב בשיחות סלון "מעניינות", כי באיזשהו שלב תזרק ההערה:
    "נו טוב, הוא פרענק" , "בטוחה שהיא יהודיה?", או במעגלים אחרים שאני חיה בהם :"הדוסיים (יעני ציבור מפד"לי)האלה רק רוצים טהראן, או להרוג את כל הערבים", לא, וחברתי שחורת העור אינה כושית. היא שחורה לפי הגדרתה, ולא הערבים באבו טור לא מטרידים אותי ולא מפריעים לי, ולא אני לא סמולנית.

    ובתור מי שחיה על יותר מדי קווי גבול השיחות האלו צורבות.

    אני מאמינה שלייזי ושאר ההפקה של סרוגים רגישים יותר ל"אחר" בגלל מעמדם ה"אחר"בתעשיית הטלויזיה.

    זה עושה משהו, לא?

    (לגבי הדיאלוגים בסרוגים: הדיאלוג בין אמירי (המהמם) ליפעת בתחילת וסוף הפרק השלישי היו מצוינים, הדייטים המשעממים של נתי הם כמעט עבודה דוקומנטרית – זכורות לי שיחות צפויות ומשמימות מאלה. החיים בקטמון ופזורותיה די צפויים, משעממים ובנאליים. אבל אל תגלו לאף אחד. זה מה שקורה שבחורים מסורסים רגשית כמו נתי מסתובבים חופשי בלי אזהרה) 👿

    מי שלא מיוצג בסרוגים זה הקהל העצום דובר האנגלית בביצה, שחוץ מסטייסי בפרק הראשון לא ראינו מהם כלום.

  7. דבורית היקרה, התמכרתי קצת לבלוג שלך, נא לכתוב יותר.
    אני מבינה מה שכתבת ומזדהה כמשהו שפתאום מרגישים ומבינים וכותבים, אבל תכ'לס אם אני מהרהרת בזה מעט, אז מה שכתבת הוא מעט נאיבי. זכותו של ניר ברגמן לצייר עולם "לבן" לגמרי, ויש בזה גם כוח. אמנם ראיתי רק את הפרק הראשון, אבל לא נראה לי שהוא הציג עולם "לבן" כי הוא רצה להציג עולם "יפה יותר".
    🙂

    • תודה, אני משתדלת לכתוב יותר, אבל לפעמים יש שבועות כאלו, שאני לא מצליחה לדחוס.
      בעניין לבן זה יפה – ממש לא התכוונתי לזה. לא חשבתי שברגמן התכוון ליצור עולם יפה יותר, טוב יותר.
      אבל העולם שהוא יצר בהחלט חד גוני במידה מפתיעה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s